Advertisement

Prisen på mobil internettilgang i Norge – blir kundene lurt?

Rask og stabil internettilgang blir hele tiden viktigere i det moderne samfunnet. Det er til og med noen som har tegnet inn «Wi-Fi» som det nederste laget i Maslows behovspyramide, for å på en humoristisk måte vise hvordan internett kan oppleves som viktigere enn mat og drikke. En stor andel av norske innbyggere betaler for internettilgang fra egen lomme, i form av fast fibertilkobling, data via mobil, eller annen teknologi.

Mobildata – nordmenns forbruksmønster

Det er sikkert mange nordmenn som husker de første oppringte internettabonnementene, der forbruket ofte ble fakturert per minutt. Det var viktig å koble fra modemet når man var ferdig. I dag er det ikke relevant når det gjelder fast bredbånd, men nesten alle mobilabonnenter har en eller flere begrensninger for bruken. Det betyr også at de aller fleste har noen form for forhold til bruk av mobildata, og nordmenn bruker faktisk en god del mindre data sammenlignet med våre naboer i Sverige, Danmark og ikke minst Finland.

Samtidig er situasjonen en helt annen enn for bare noen år siden. De aller færreste gruer seg til mobilregningen, og datapakkene blir også mer romslige fra år til år. Det betyr mer frihet når det gjelder bruk. Frakoblet tilgang er ikke like kritisk lenger, det er mange som bruker både strømmetjenester, videosamtale-apper og datakrevende spill via mobildata. Det gjør det også mulig å se på favorittserien, spille de beste spilleautomater på nett, eller holde kontakten med venner og familie – uten å være begrenset til å være hjemme eller i nærheten av en sone med trådløst nett.

Priser sammenlignet med andre nordiske land

Det er kanskje ikke så mange nordmenn som tenker på mobildataprisen i hverdagen, men dessverre ser det ut til at norske forbrukere faktisk kommer ganske dårlig ut sammenlignet med våre naboer. Nordmenn bruker altså minst data i Norden, men samtidig betaler vi også mest. Dessuten tjener mobilselskapene mer per kunde i Norge, undersøkelser viser at det kan være snakk om så mye som hundre kroner mer per kunde og måned.

Store konsern som Telia og Telenor har kompliserte selskapsstrukturer, men inntektene per kunde er sannsynligvis likevel rettvisende – også etter at det er tatt høyde for høyere kostnader i forbindelse med utbygging av nettverk og basestasjoner i Norge. Isolert sett er det uten tvil mer kostbart å bygge ut kapasitet i Norge, men operatørene tar seg åpenbart godt betalt for jobben

Operatørenes prismodeller og abonnement

Per 2021 finnes det tre mobiloperatører med egne nett på det norske markedet – Telenor, Telia og Ice. Dessuten finnes det en rekke mindre operatører uten eget nett, som leier kapasitet av en av de store, og i tillegg har både Telenor og Telia egne lavprismerker som Talkmore og Onecall.

I dag er det nesten utelukkende datamengden som er forskjellen mellom abonnementene, da tale, SMS og andre inkluderte tjenester er relativt like. Likevel er det praktisk talt umulig å sammenligne tilbudene på en enkel måte, gitt kompliserte regler for overføring av data og andre begrensninger. Det som er helt sikkert er at både Forbrukerrådet og de ansvarlige ministrene har uttrykt bekymring for forskjellene som er avdekket mellom de nordiske landene. Å si at norske kunder blir lurt er kanskje for bastant – men det ser ut til å være enighet om at prisene burde være lavere.

Comments
- Advertisment -
Advertisement

Must Read

New Government in Norway: Less Inequality, More Focus on Environment, Welfare...

Labor party leader Jonas Gahr Støre and Center Party (Sp) leader Trygve Slagsvold Vedum presented the new government platform on Wednesday at 14.00. - Now it's the...