Advertisement

Underholdningstrender i Norge og globalt

Underholdningsmarkedet er i konstant endring, både globalt og i Norge. Enkelte ting forandrer seg sakte over tid, men det er også noen dramatiske skifter i hvordan vi finner og konsumerer underholdning. Transformasjonen til nettbasert underholdning er selvfølgelig den mest dyptgående megatrenden – som påvirker praktisk talt alt som skjer innenfor underholdningsfeltet.

Internett – plattformen for all underholdning også i Norge

Internett har raskt utviklet seg fra en egen type underholdning («å surfe på nettet») til å være en plattform for praktisk talt alle typer underholdning. Det er viktig å forstå denne forskjellen, som betyr mye for hvordan tradisjonell underholdning henger sammen med nettbasert underholdning. Nordmenn bruker relativt lite mobildata sammenlignet med våre nordiske naboer, men det legger ikke noen demper på denne dreiningen mot internett som en plattform for praktisk talt alt innhold.

Det finnes selvfølgelig forskjeller mellom opplevelser levert fysisk og på nett. En fysisk konsert vil oppleves annerledes enn nettbaserte direktesendinger. En strømmepremiere kan ha andre kvaliteter sammenlignet med en premiere i en kinosal. Et fysisk kasino vil gi enn annerledes opplevelse sammenlignet med et nettkasino. Samtidig handler disse forskjellene i stadig mindre grad om at den digitale opplevelsen prøver å kopiere den mer tradisjonelle fysiske underholdningen. Det er heller de digitale opplevelse som leder an, med for eksempel stadig flere premierer og konserter på nett. Det samme gjelder kasino og pengespill, der aktører som Rizk casino Norge uten tvil driver innovasjonen milevis forbi landbaserte kasinoer.

Sosialt samvær på nye måter

Nordmenn er kanskje ikke blant de mest utadvendte og sosiale på kloden, sammenlignet med for eksempel amerikanere. Det handler helt enkelt om at norsk høflighet blant annet handler om å la andre være i fred. Samtidig er nordmenn selvfølgelig også sosiale i de riktige situasjonene, og det kan finnes en uro rundt hvordan strømmetjenester og dataspill forandrer de sosiale interaksjonene i hverdagen.

Dataspill er en underholdningsform som faktisk per definisjon er sosial, i hvert fall når det gjelder flerspillertitler. Når det gjelder deler av det sosiale aspektet er denne kategorien spill sammenlignbare med gamle dagers lek og spill i gaten. Det finnes også sosiale løsninger for strømmetjenester, enten levert av tjenesten selv eller via en tredjepart. Å se en film eller serie sammen med andre via nett har kanskje ikke blitt en umiddelbar suksess, men det er en interessant tilnærming til en verden der strømming erstatter kinosalongen.

Trender som påvirker underholdningsformatene i Norge

Dreiningen mot strømming og nettbasert underholdning påvirker også innholdet som leveres. De klassiske norske TV-programmene «Senkveld» og «Skavlan» er lagt ned, og utviklingen i underholdningsmarkedet er uten tvil en bidragende årsak. Konseptene oppleves som treige og utdaterte, et prateprogram på 60 minutter vil oppleves som lite dynamisk i en verden der TikTok, YouTube Shorts og mange andre konkurrerer om å levere underholdning på sekunder.

Idrett er selvfølgelig også et viktig område innenfor underholdning, og dette markedet er også i endring. Rettighetene til de store ligaene, mesterskapene og konkurransene omsettes for milliardbeløp. Samtidig er det ikke lenger mulig å bare sende på lineær NRK, TV2 eller TVNorge – eventuelt med noen reklamepauser. Strømming blir en alt viktigere driver også i dette markedet. Samtidig globaliseres dette feltet enda mer, på lik linje med mange andre underholdningsformer. Den norske underholdningsfremtiden er uten tvil både nettbasert og en del av et globalt marked.

Comments
- Advertisment -
Advertisement

Must Read