Advertisement

Underholdningstrender i Norge og globalt

Underholdningsmarkedet er i konstant endring, bĂ„de globalt og i Norge. Enkelte ting forandrer seg sakte over tid, men det er ogsĂ„ noen dramatiske skifter i hvordan vi finner og konsumerer underholdning. Transformasjonen til nettbasert underholdning er selvfĂžlgelig den mest dyptgĂ„ende megatrenden – som pĂ„virker praktisk talt alt som skjer innenfor underholdningsfeltet.

Internett – plattformen for all underholdning ogsĂ„ i Norge

Internett har raskt utviklet seg fra en egen type underholdning («Ä surfe pÄ nettet») til Ä vÊre en plattform for praktisk talt alle typer underholdning. Det er viktig Ä forstÄ denne forskjellen, som betyr mye for hvordan tradisjonell underholdning henger sammen med nettbasert underholdning. Nordmenn bruker relativt lite mobildata sammenlignet med vÄre nordiske naboer, men det legger ikke noen demper pÄ denne dreiningen mot internett som en plattform for praktisk talt alt innhold.

Det finnes selvfÞlgelig forskjeller mellom opplevelser levert fysisk og pÄ nett. En fysisk konsert vil oppleves annerledes enn nettbaserte direktesendinger. En strÞmmepremiere kan ha andre kvaliteter sammenlignet med en premiere i en kinosal. Et fysisk kasino vil gi enn annerledes opplevelse sammenlignet med et nettkasino. Samtidig handler disse forskjellene i stadig mindre grad om at den digitale opplevelsen prÞver Ä kopiere den mer tradisjonelle fysiske underholdningen. Det er heller de digitale opplevelse som leder an, med for eksempel stadig flere premierer og konserter pÄ nett. Det samme gjelder kasino og pengespill, der aktÞrer som Rizk casino Norge uten tvil driver innovasjonen milevis forbi landbaserte kasinoer.

Sosialt samvÊr pÄ nye mÄter

Nordmenn er kanskje ikke blant de mest utadvendte og sosiale pÄ kloden, sammenlignet med for eksempel amerikanere. Det handler helt enkelt om at norsk hÞflighet blant annet handler om Ä la andre vÊre i fred. Samtidig er nordmenn selvfÞlgelig ogsÄ sosiale i de riktige situasjonene, og det kan finnes en uro rundt hvordan strÞmmetjenester og dataspill forandrer de sosiale interaksjonene i hverdagen.

Dataspill er en underholdningsform som faktisk per definisjon er sosial, i hvert fall nĂ„r det gjelder flerspillertitler. NĂ„r det gjelder deler av det sosiale aspektet er denne kategorien spill sammenlignbare med gamle dagers lek og spill i gaten. Det finnes ogsĂ„ sosiale lĂžsninger for strĂžmmetjenester, enten levert av tjenesten selv eller via en tredjepart. Å se en film eller serie sammen med andre via nett har kanskje ikke blitt en umiddelbar suksess, men det er en interessant tilnĂŠrming til en verden der strĂžmming erstatter kinosalongen.

Trender som pÄvirker underholdningsformatene i Norge

Dreiningen mot strÞmming og nettbasert underholdning pÄvirker ogsÄ innholdet som leveres. De klassiske norske TV-programmene «Senkveld» og «Skavlan» er lagt ned, og utviklingen i underholdningsmarkedet er uten tvil en bidragende Ärsak. Konseptene oppleves som treige og utdaterte, et prateprogram pÄ 60 minutter vil oppleves som lite dynamisk i en verden der TikTok, YouTube Shorts og mange andre konkurrerer om Ä levere underholdning pÄ sekunder.

Idrett er selvfĂžlgelig ogsĂ„ et viktig omrĂ„de innenfor underholdning, og dette markedet er ogsĂ„ i endring. Rettighetene til de store ligaene, mesterskapene og konkurransene omsettes for milliardbelĂžp. Samtidig er det ikke lenger mulig Ă„ bare sende pĂ„ lineĂŠr NRK, TV2 eller TVNorge – eventuelt med noen reklamepauser. StrĂžmming blir en alt viktigere driver ogsĂ„ i dette markedet. Samtidig globaliseres dette feltet enda mer, pĂ„ lik linje med mange andre underholdningsformer. Den norske underholdningsfremtiden er uten tvil bĂ„de nettbasert og en del av et globalt marked.

Comments
- Advertisment -
Advertisement

Must Read