Advertisement

Underholdning på nett – det norske markedet er i endring

I 2023 skjer det aller meste på nett, både arbeid, skole og underholdning har flyttet inn på små og store skjermer. Det fører også til store endringer i hvordan nordmenn konsumerer underholdning, i en tid der «gullrekka» på NRK fremstår som alt mindre relevant.

Megatrender – fra analog distribusjon til digitale flater

Overgangen til digital distribusjon er den største driveren bak de forandringene vi ser i dag. For noen år siden var det ikke teknisk mulig å distribuere filmer og serier på noen annen måte enn via lineær TV, ny teknologi har åpnet for utallige strømmetjenester.

Det samme gjelder på områder som odds og pengespill, der en betydelig del av omsetningen har beveget seg fra de gammeldagse papirbaserte eller fysiske kanalene og over til digital form. Et internett casino er helt enkelt en mye mer fleksibel løsning sammenlignet med selv det største fysiske casinoet i verden.

Hva betyr dette for innholdet?

Det er mulig å hevde at strømmetjenester egentlig tilbyr det samme produktet som for eksempel en kino eller en lineær TV-kanal, bare i et nytt format. Samtidig er det ikke hele sannheten. Via digital distribusjon er det mulig å fronte en helt annen bredde og dybde. For eksempel kan flere få oppleve den Oscar-nominerte norske kortfilmen Nattrikken, som sannsynligvis ellers hadde gått under radaren for de aller fleste.

I tillegg skjer det også mye med selve innholdet, som et direkte resultat av at det distribueres digitalt.

  • I mange medier ser man en dreining mot for eksempel kortere tekster og videoer. Såkalte «shorts» og de mange appene med korte videoer har hatt stor betydning på dette området. Samtidig driver også kanaler som YouTube seere mot kortere videoer.
  • Interaktivitet spiller en stor rolle i noen spesifikke kanaler. De fleste filmer og serier følger fortsatt en lineær oppskrift, men spill påvirker mange andre sjangre. Ulike casino- og pengespill er også et godt eksempel på slike influenser, ikke minst når det gjelder hvordan mobilspill også påvirker denne kategorien.

I stort er vi definitivt på vei over i en periode der den digitale distribusjonen dreier seg om mye mer enn bare å levere det samme innholdet på en mer effektiv måte.

Fremtiden – virtuell virkelighet og flere skjermer?

Det er mange som snakker om det såkalte «metaverset» og virtuell virkelighet, men så langt har slike teknologier ikke påvirket det norske underholdningsmarkedet i noe særlig grad. Det er selvfølgelig noen som har investert i et VR-hodesett, men det har ikke skjedd mye i massemarkedet. Selv om selskaper som Meta satser hardt på metaverset, er det langt fra sikkert at det faktisk er her vi vil se utvikling i fremtiden.

Mobiltelefonen vil nesten helt sikkert fortsette å være helt sentral, selv om den etter hvert fungerer mer som et nav for alle former av kommunikasjon og medieforbruk. De digitale assistentene har ikke helt etablert seg ennå, men AI og chat-løsninger har fått svært mye oppmerksomhet i det siste. Kanskje er det disse teknologiene som vil ta det norske underholdningsmarkedet, sammen med det globale underholdningsuniverset, videre til neste steg i utviklingen?

 

 

 

 

 

 

 

Comments
- Advertisment -
Advertisement

Must Read