Norsk Tipping har enerett på det norske pengespillmarkedet, men i lengre tid har andre leverandører presset på for å endre lovgivningen for å åpne spillmarkedet for andre. Norsk Tipping-monopolet har blitt utfordret i forhold til dette fra to fronter, nemlig i Borgarting lagmannsrett og Stortinget.
Stortinget stemte over en ny lisensordning for pengespillselskaper, og den foreslåtte modellen hadde nabolandene Danmark og Sverige som inspirasjon. Politikerne som stemte for den nye lisensieringsmodellen hevdet at nordmenn allerede satser penger på andre casino og spillselskaper, som for eksempel Casumo og MrGreen. Disse selskapene er ofte lisensiert på Malta, og det nye forslaget krevde nye og mer liberale lisenser for spillmarkedet. Disse nettcasinoene tilbyr nemlig også spilleautomater, kortspill og bordspill, live-casinospill og mye annet. Nettsteder som tilbyr oddsspill har mye å gi til kundene, og i Norge har Norsk Tipping den eksklusive rettigheten til nettopp dette markedet.
Stortingsflertallet med Høyre i spissen, med blant annet den nåværende statsministeren Erna Solberg stemte mot det nye forslaget. De ønsket å bevare den nåværende eksklusive modellen der Norsk Tipping har rettighetene til alt som har med pengespill å gjøre. Bakgrunnen for denne beslutningen kommer fra blant annet fra en jevn inntekt på rundt 6 milliarder kroner. Deler av disse midlene finansierer frivilligheten, sport og kulturliv.
Men denne eksklusiviteten betyr også et tap av inntekter for spillere som allerede spiller på uregulerte utenlandske nettcasinoer, noe som betyr at store deler av omsetningen går til utlandet.
Juridisk rolle
Norsk Lottery AS søkte om å få spillisens i 2018 og tok det hele til Oslo tingrett. Etter dette tok de saken til Borgarting lagmannsrett og hevdet at Norks Tippings monopol ikke var i tråd med EØS-avtalen.
EØS-avtalen sikrer like rettigheter og forpliktelser for alle innenfor det interne markedet. Borgarting lagmannsrett kom imidlertid frem til at det ikke finnes noen motsetning og ga Norsk Tippings monopol livets rett. Retten var fullt klar over det uregulerte spillet på nettet.
Borgartings lagmannsrett mener at den eksklusive pengespillmodellen gir leverandøren større mulighet til å fokusere på et ansvarlig og bærekraftig spilltilbud. Det finnes nemlig en unison mening om at det å kun ha én leverandør kan hjelpe til med å motvirke spillproblemer. Norsk Lottery AS kan likevel anke denne kjennelsen videre til Norges høyesterett. Den sentrale artikkelen 31 i EØS-avtalen ble forresten ikke benyttet i forbindelse med rettsavgjørelsen.
Norsk Bransjeforening for Onlinespill var i fjor svært aktive da de ba om å få slutt på det eksisterende monopolet i spillmarkedet. De hevdet at mer enn halvparten av spillingen på nett går til internasjonale leverandører. En ny lovgivning om lisensiering vil legge til rette for flere leverandører på markedet og føre til at en mindre andel penger forsvinner ut til utenlandske og ulisensierte casinoer.
Foreløpig har presset om å endre Norsk Tipping-monopolet stanset. Stortingsflertallet, ledet av den konservative mindretallsregjeringen, inntok en sterk holdning mot å endre nåværende lovgivning. Til slutt var det 233 mot 208 stemmer som støttet lovendringen.
I tillegg til dette avgjorde også retten at endringen, i forhold til monopolet, ikke er i strid med EØS-avtalen. Og med tanke på alle spillere som allerede spiller på utenlandske nettcasinoer, vil de for øyeblikket være trygge i den gråsonen som de allerede befinner seg i.