Advertisement

5 tips for å ta vare på egen mental helse

Alle kan oppleve dårlige og gode perioder når det kommer til egen psyke. Som alt annet går også den mentale helsen i bølgedaler basert på både ytre og indre faktorer. Dette er helt normalt, men kan føles ekstremt slitsomt i de periodene hvor man føler seg nedstemt, mangler energi eller motivasjon og generelt føler seg dårlig. Studier fra 2019 viste at mellom 10-30 prosent av kvinner rapporterte om psykiske plager, mens at det blant menn var mellom 10-20 prosent.

Det finnes mange ulike mentale plager som mange kan oppleve i løpet av livet. Å ta vare på egen mental helse er derfor uhyre viktig for å oppleve god livskvalitet. Det er flere tiltak du kan gjøre på egenhånd for å føle deg bedre i perioder hvor du merker at det ikke går like bra. Her gir vi deg 5 tips for hvordan du kan ta vare på egen mental helse.

1.   Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet har flere helsefordeler enn å holde kroppen i god fysisk form. Gjennom fysisk aktivitet utløser kroppen endorfiner, som også kalles lykkehormonet. Dette vil si at fysisk aktivitet vil ha en direkte god påvirkning på psyken. Å gå en tur på 30 min i frisk luft hver dag kan utgjøre en stor forskjell for mange.

2.   Oppsøk hjelp

Det er aldri noen skam å ta egen psykisk helse på alvor, og ei heller å oppsøke hjelp dersom man trenger det. Det finnes mange måter å oppsøke hjelp på, enten det er å åpne seg opp for en venn man stoler på, gå til fastlegen eller oppsøke nettbasert hjelp. Et sted å få hjelp er https://no.treated.com/ som er et nettbasert apotek hvor de tilbyr legehjelp.

3.   Godt kosthold

Å holde et godt kosthold vil være bra for både kroppen og hodet. Det er virkelig sant at man er hva man spiser. Riktig type mat vil tilføre hele kroppen den næringen den trenger. Det gjelder å få i seg nok proteiner, mineraler, fett, karbohydrater, vitaminer og generelt ha en god balanse på hva man tilfører kroppen.

4.   Knytt dype bånd

Et godt og kanskje noe uventet råd for god mental helse, er å knytte dype og meningsfulle bånd til de man har rundt seg. Det kan være familien, kjæresten, en venn, kollega eller andre som man omgås i hverdagen. Som sosiale vesener, har mange av oss et stort behov for sosial omgang og meningsfylte interaksjoner med andre for å føle tilhørighet og mening med livet. Å ha noen å dele gleder, sorger, lengsler, ønsker og drømmer med, kan ha en svært positiv effekt på den mentale helsen.

5.   Oppnå mestringsfølelse

Å føle at man får til noe i livet, enten det er små eller store ting, kan automatisk føre til bedre selvfølelse. Med god selvfølelse kan man igjen oppleve å ha det bedre med seg selv og trivsel i livet, og dermed forbedre egen mental helse. Det kan for eksempel være å oppnå et godt resultat på jobben, bygge en egen krakk til hagen eller bake en deilig sjokoladekake.

Kilder og tilleggsinformasjon:

  1. Folkehelseinstituttet: Psykiske plager og lidelser hos voksne
    https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/psykiske-lidelser-voksne/
  2. Helse Norge: Hva fysisk aktivitet gjør med kroppen
    https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/hva-fysisk-aktivitet-gjor-med-kroppen/
Comments
- Advertisment -
Advertisement

Must Read